Jönnek a napsugarak, jönnek az egyre melegebb nappalok, hétvégék, így többen és többen veszitek elő a bringákat és pattantok nyeregre odakint is. Tételezzük fel, hogy a bicaj üzemkész állapotban van, azaz a fékek megfelelően fognak, a pofák nincsenek elkopva, a lánc megkapta a tisztítást, majd a megfelelő kenőanyagot, a csapágyak tiszták, zsírban fürdenek, a váltók hibátlanul, pontosan teszik a dolgukat.

A bringa rendben, indulhat a móka, jöhet a tekerés. Igenám, de vajon van Nálad minden, ami szükség esetén kihúzhat a bajból? Nem kell nagy bajra gondolni, elég egy szimpla defekt távol mindentől. De, ha neadj Isten zakózol egyet, akkor van, ami megvédjen?

Az alábbiak kellemesebbé, gondtalanabbá tehetik a túráid, vész esetén megóvhatnak a bajtól.

RAJTAD

Alapvető, egyértelmű dolgok, de sajnos továbbra is rengetegen tekernek az ezek nélkül:

Sisak – megfelelően szellőző, megfelelő méretű

Ne azért legyen rajtad sisak, mert kötelező, hanem azért, mert megvéd, szükség esetén az törik, nem a fejed! Ráadásul nem is csak esés esetén válhat hasznodra: megvéd a tűző nap sugarától a nyári időszakban, elkerülendő egy jó kis napszúrást.

Kesztyű – szivacsos, vagy zselés betéttel 

Esés esetén ne a bőröd nyúzd le, hanem a kesztyűd. Hidd el, sokkal jobb érzés egy pár ezer forintos szétszakadt kesztyűt a kukába vágni, mint napokig/hetekig nyűglődni a sebeddel.

Emellett a kesztyű fontos tulajdonsága, hogy megfelelő párnázottság esetén az útról jövő állandó rázás-rezgés nagy részét elnyeli, ami hosszú utakon fárasztaná a kezed, alkarod.

Kerékpáros szemüveg ­– lehetőség szerint cserélhető lencsés

szemüvegÉrdemes beruháznod egy kerékpáros szemüvegre is. Nem, nem azért, mert nagyon kúl, ha rajtad van, mindinkább azért, mert védi a szemeid. Egyrészt a napsugaraktól, az erős fénytől (ezért vegyél UV védőset), másrészt a széltől, szálló portól, bogaraktól. Ne becsüld alá a levegőben szálló dolgokat, nagyon kellemetlenné tudják tenni a bringázást, még egy enyhe, de állandó széljárás is. Ha pedig gyorsabban pörgetsz, a menetszél is kikészítheti a szemed.
Ha pedig beruházol egy szemüvegre, érdemes cserélhető lencséset választani, esetleg egy, a manapság egyre népszerűbb fényre sötétedő lencsés darabot. Jobban jársz ezekkel, mivel szél, por, bogár nem csak verőfényes napsütésben „járja a levegőt”, de borús időben, kora reggel és késő este is.

Esőkabát – opcionális

Manapság pár ezer forintból lehet venni kicsire összehajtogatható bringás esőkabátot.

Hogy miben más egy bringás, mint egy általános? Jobb esetben van rajta pár szellőzőnyílás, hogy ne (nagyon) izzadj bele, másfelől a hátrésze mélyebbre nyúlik, mint az elülső oldala, hogy a görnyedős, előre hajoló bringás pozícióban is megfelelően védje a hátad az ázás ellen.
Célszerű élénk, rikító színűt venni, hisz esőben beszürkül a táj; az autósok könnyebben észrevesznek „világító” színben.

Kicsire hajtva vígan elfér a hátizsákodban, netán a váztáskában.

A BRINGÁN

Pótbelső – ne akkor kelljen gondolkodni, ha már betalált egy defekt

A bringád kerekébe való, méretazonos pótbelső. A szükséges méretezést megtalálod a külső gumiabroncsra írva. Ha azt a számsort bemondod a bringaboltban, a megfelelőt fogják a kezedbe adni.

Nem baj, ha netán Te nem tudod kicserélni, de legyen Nálad. Vész esetén a sporttársak segítenek a szerelésben akár a puszta közepén is, de mástól nem várhatod el, hogy a saját tartalék belsőjét Neked adja.

Gumi leszedő – filléres tétel, kis helyen elfér, de nagyban megkönnyíti a szereléstgumileszedő

Kis műanyag izémizé, ami nagyban megkönnyíti a gumiabroncs leszedését a felniről. Ha ilyen nincs nálad, vészhelyzetben a kerék gyorszára helyettesítheti ezen eszközt, de vigyázz a felni épségére!

Mini pumpa – a száddal csak nem fújod fel?

Ha már van mivel kicserélni a defektes belsőt, legyen is mivel felfújni azt. Rengeteg féle kis kézi pumpa kapható: műanyag, alumínium, teleszkópos, stb. Célszerű kicsit és könnyűt venni, de azért legyen használható. Érdemes olyat keresni, amivel fújható a hagyományos autós szelep (montik, túrabringák) és a preszta szelep is (országúti bringák). A mini pumpa beszerzésével ne az legyen a célod, hogy majd otthon is azzal fújod keményre a gumit, mert általában 3-4 bárnál nem nagyon tudnak többet. Ennek a célja csupán az, hogy defekt esetén fel tudd fújni annyira, hogy eljuss a legközelebbi benzinkútig, szervizig, esetleg hazáig. Otthoni használatra műhelypumpa!

Szelep átalakító – opcionális, de hasznos lehet (filléres tétel)szelepek

A kis nyeregtáskába ez is elfér. Preszta (országúti) szelepeseknek hasznos darab, ezzel akár benzinkúton is tudsz kereket fújni. Bár a kutak nem tudják az országútiba való nyomást (8-10bar), de ideiglenesen megteszi. – A hagyományos szelep pedig legyen az autós szelep, ezt benzinkúton tudod fújni.

Nyeregtáska, vagy váztáska (pár ezer forinttól)

Hasznos kiegészítő, hisz a legfontosabb kellékek többnyire beleférnek, így tutira nem fogod otthon hagyni az „életmentő” eszközeidet. Nem kell mindig gondolkodni, hogy vajon eltettél-e mindent, hisz a belső, a mini szerszám készlet, pár forint, netán egy régebbi igazolvány (hogy sose kelljen kivenned) vígan belefér. Ha nem mész nagy útra, ezen kívül nem is lesz szükséged másra.

nyeregtáska

Kis szerszámkészlet (1-2 ezer forint)

A bringák azon részei, amik kisebb probléma esetén gyorsjavítással orvosolhatók, többnyire pár imbusszal javíthatók. Természetesen itt ne nagy generálra gondolj, de egy kilazult fék, vagy félrefordult nyereg, kormány könnyedén helyre állítható, ha van Nálad megfelelő eszköz. Kis helyen elfér, mégis rajta van minden, amire szükséged lehet. Vagy annak a bringásnak, aki megáll Neked segíteni akár a semmi közepén is.

Kerékkulcs/pedálkulcs (opcionális – szükségességéhez képest nagy és nehéz)

Régebbi bringák esetén jöhet leginkább szóba, ha a kereked nem gyorszárral, hanem csavaranyával van rögzítve. Defekt esetén szükséged lehet rá. Emellett a pedál le- és felszerelésére is jó lehet, bár pedállal nem szokott hirtelen baj adódni, ráadásul manapság a kis szerszámkészleten található imbusszal is szerelhető a pedálok többsége.

Plusz hasznos kiegészítők

Műhelypumpa

Ahogy fentebb is írtam, a minipumpa ügyes szerkezet, de nem biztos, hogy el tudod vele érni a szükséges nyomást, vagy, ha netán mégis képes lenne rá, leszakad a kezed, mire felfújod a kereked. Emiatt érdemes beszerezni egy műhelypumpát, lehetőség szerint nyomásmérővel, plusz cserélhető/átalakítható fejjel. Otthon vígan elvan magában és, ha túrázni mész, a kocsiba is el fog férni.

Kenőanyag

A láncot ápolni kell és karbantartani.

Felejtsd el a műszerolajat, felejtsd el a WD40-et. A „natúr” olaj bár megfelelő kenést biztosíthat, sajnos nagyon begyűjti a port, koszt is, illetve nem biztos, hogy elég jól megtapad a láncon, így olajozás után csöpöghet. A WD40 pedig akár ki is szedheti a csapágyazásokból a zsírt, egyéb kenőanyagokat.

Érdemes láncra való sprayt beszerezni. Van rengeteg féle, kinek, mi tetszik. Megfelelően „tapad” a láncra, nem folyik, nem csöpög, biztosítja a szükséges kenést, de nem fogja meg a szükségtelen koszt (annyira).

.

.

és persze a prizmák, a két független fék, kormány plusz kerekek, a lámpák, a dinamó, a láthatósági mellény, utas- és balesetbiztosítás, csengő, és 3 miatyánk!