Kerékpár vásárlási kisokos

A lentiekkel nem kell egyetérteni, ezek az elmúlt évek során gyűjtött saját tapasztalataim és a saját véleményem. Iránymutatásnak szánom azoknak, akikben pár kérdés felmerült bringavásárlás kapcsán. Közel sem teljes a leírás, sokkal bővebben is lehetne folytatni. Ha kérdésed van, írsz

Most, hogy hamarosan beköszön a jó idő és egyre többen merészkedtek, vagy merészkednétek ki a szabadba bringázni, egyre többen kértek segítséget bringa vásárlásában. Tény, lassan itt a bringás szezon, és tény, hogy sokan gondban vagytok, mire is költsétek a kevésnek nem mondható pénzösszeget. És az is tény, hogy 1 percben nem tudok mondani valamit, amivel minden le is van rendezve, amivel a kérdéseid meg is válaszolom. Ha van pár kérdésed, szerintem adok mellé még 20-at és akkor talán kicsit közelebb leszünk a megoldáshoz. Talán..

Na lássuk! Használt? Új? Aszfalt? Erdő? Mennyibe kerül? Hol? Mire használnád? Túra? Sport? Edzés? Kényelem? Hatékonyság? Felszereltség? Anyaghasználat? Ready-to-go? Karbantartás? Tárolás? Kiegészítők a bringa mellé? Méret? Férfi-, vagy női vázas? Geometria? Súly? Kerékméret? Milyen magas vagy? Mekkora a belső lábhosszod? Mi a bringa átlépő magassága? Garancia? Szerviz? Ésígytovább..

Melyik márka a legjobb?

Csakis a Merida! Dehogy, csak a Scott! Ne viccelj, ez nem is kérdés: Rose!! Stb…

Ne higgy a márkafanatikusoknak! Nincs olyan, hogy ez a legjobb! Rengeteg márka van különféle minőségi kategóriákban, azokon belül pedig szinte teljesen mindegy, hogy melyik márkát választod. A nevesincs, kínai hamisításból építkező cégeket persze kerüljük, de ettől elvonatkoztatva nincs olyan, hogy legjobb márka!

Mennyibe kerül?

Erre nem tudok válaszolni, mert az összes fenti kérdés függvényében változik. A kérdés inkább annyi, hogy mennyit szánnál rá, azonban fontos, hogy a bringa árán felül az alapvető kiegészítőket is számold bele az elköltendő pénzmagba: bukósisak, kesztyű, gatya, felső, stb.. Bukó és kesztyű nélkül nem bringázunk!! A megfelelő nadrág és felső pedig kényelmesebbé, komfortosabbá teszi az egészet. Szellőzik, de mégsem hideg, gyorsan szárad, ésígytovább..

Nyilván fontos az ár, de ami még fontosabb: a méret! Pont a Te adottságaidnak megfelelő méretű bringát kell választanod. Akár újat, akár használtat veszel. Itt nem szabad engedni! Még akkor sem, ha netán csábítónak tűnő ajánlatot látsz egy számodra nem megfelelő méretű bringában. Ha rossz a méret, nem csak kényelmetlen lesz, de romlik a hajtáshatékonyság és akár egészségkárosodást is okozhat, pláne, ha fix patentpedált használsz. A neten fellelhető megannyi mérettábla, de emellett hasznos, ha elmész egy bringaüzletbe és Tőlük is kérsz segítséget ennek meghatározásában.

Tipp: első körben menj el egy üzletbe körülnézni és felmérni a lehetőségeket, tényleges vásárlási szándék nélkül (de ennek tényét ne közöld ;)). Ott kérd egy szakember segítségét, mind az igényednek megfelelő kategóriájú bringa kiválasztásában, mind a pontos méret meghatározásában. Ezen fontos infók tudatában a neten is célirányosabban tudsz majd körülnézni.

Mire szeretnéd használni?

Érdemes gondolkodni azon, hogy miért veszel bringát. Ha csak a boltba akarsz elugrani vele, akkor egy régi Camping is jó. Ha ennél többre vágysz, akkor viszont érdemes átgondolni az egészet. 10-20 km-es túrákat szeretnél a családdal? Lassan, kényelmesen, nézelődve, ráadásul csomagokkal? Mondjuk nézelődhetsz túra bringák között. Viszonylag egyenes hát, kényelmesebb testtartás. Tartós, de súlyban nehezebb bringa, viszont málházható, sokat elbír. Ellenben nem leszel túl gyors vele. Tudsz vele nagyobb távokat is megtenni, de alapvetően nem túl gyorsan. Nem a teljesítményre van hangolva. Általában nagyobb kerékméret (28), ami segíti a tartós, egyenletes tempójú haladást és nagyobb komfortot biztosíthat, mint a kisebb kerekek.

Erdőben is járnál fel és alá, köveken, sziklákon gyökereken? Akár montit kereshetsz magadnak. De csak akkor, ha tényleg az erdőzés az elsődleges cél. Teleszkópos felfüggesztés erősen ajánlott, akár csak elől, vagy elől-hátul. A teleszkópos villákról külön írok alább.

Nagy távokon veretnéd, hatékony munkavégzéssel? A hatékonyságot és a gyorsaságot a kényelem elé helyeznéd? Ráadásul a kiépített útról se térnél le? Hm.. valahol az országúti kategóriában érdemes nézelődnöd, de azon belül is találhatsz több alkategóriát.

  • ha versenyekre járnál vele… hm.. akkor már úgyis tudsz sok mindent és felesleges ez az írás 🙂
  • ha még kezdő és amatőr vagy, most ismerkednél az „outizással” és a bringázásnak is inkább az elején jársz, akkor célszerűbb egy nem profi versenygéppel kezdened, mert azok geometriája és kialakítása bizonytalanná és kényelmetlenné teheti a tekerést. Keress magasabb homlokcsővel rendelkező bringát, ami kicsit magasabb testtartást ad, egyenesebb háttal tudsz ülni a bringán, kevésbé „agresszív”, könnyebben kezelhető. Pár fok a geometrián, pár centi emelés a kormányon, pár mm/cm a váz különböző részein hatalmas változásokat eredményezhetnek. Ha konkrét céljaid vannak, érdemes utánakérdezned.
  • Minél könnyebb a bringa, annál könnyebb dolgod van. Minden plusz kilót fel kell cipelned a dombokon, hegyeken.

A legtöbb felém irányított kérdésre az úgynevezett „fitness” kategóriát tudom javasolni: valamelyest hibrid bringa az országúti szakágból eredeztetve.

  • könnyű, filigrán váz (jobb esetben)
  • vékonyka gumiköpenyek, amik segítik a haladást, de ballonosabb, mint egy megszokott országútin, hogy azért komfort is legyen és ne üsd fel mindig a felnit
  • sportosan kényelmes ülés- és hajtáspozíció: hatékonyan tudod a teljesítményt az útra vinni, de mégsem hasalsz a bicajon, így tovább fogod bírni (karok, vállak nem zsibbadnak, hátad nem fájdul meg) de persze minden csak edzettség kérdése

Amit kezdőknek javaslok nagy általánosságban a felszereltséget illetően:

  • Alkatrészek:

Különféle gyártók alkatrészcsaládjainak legalsó szegmense kerülendő. Persze ki lehet fogni néha egy-egy jobban sikerült szériát, de alapvetően az olcsóság meglátszik az anyagminőségen és a tartósságon. Ha nem értesz hozzá, gyakran járhatsz vissza szervizbe.

  • Fékek:
    • Erősen javallott a hidraulikus tárcsafékszett:
      • adagolható
      • pontos
      • minden időjárási körülmény között azonos fékhatás
      • lényegében karbantartásmentes (amíg nem kell pofát cserélned)
    • Kerülendő a mechanikus, azaz bowdenes tárcsafék.
      • Amennyiben ilyet tesznek egy bringára, azzal inkább a látványra játszanak rá, ne tévesszen meg a tárcsa léte.
    • Teleszkópos villa:
      • amennyiben nem tervezted, hogy rendszeresen úttalan utakon és erdőben hajtanál, úgy lényegében teljességgel felesleges.
      • szó, mi szó, a magyar útminőség hagy némi kívánnivalót maga után, és hasznosnak érezheted egy „rugós villa” meglétét, azonban fontos tudnod, hogy a normálisan működő, feladatát megfelelően és időtállóan ellátó teleszkópos villa ára vetekedik az olcsóbb bringák teljes árával.
      • az olcsóbb telós villák pedig:
        • nehezek, amit Neked ugyanúgy cipelned kell
        • előbb-utóbb bemerevedik és nem lesz olyan finom a működése, mint szeretnéd
        • szervizigényes lehet (amire nem fogsz költeni, hisz nem ér annyit. 22-es csapdája..)
        • inkább tanuld meg kezelni a bringát és kikerülni a kátyúkat, mint egy dögnehéz, rosszul működő teleszkópra hagyatkozni

Újat, vagy használtat?

Mindegyiknek meg van a maga előnye.

Használt:

Különféle hirdetési fórumokon (Bikemag apró, Testbike bolha, és egyéb Facebook csoportok, stb..) alkalomadtán ki lehet fogni nagyon jó vételeket. Pár éves, keveset futott példányokat lehet találni az eredeti ár töredékéért, vagy, ha máshonnan nézem, adott pénzösszegért sokkal magasabb- és minőségibb felszereltségi szintű bringát tudsz venni használtan, mint újonnan. DE: használt bringánál is alapfeltétel, hogy a mérete jó legyen ÉS szükséges egy szakavatott szem, aki képes észrevenni, ha éppen át akarnak verni. Szóval csak óvatosan! Az természetesen alapvetés, hogy eredeti számla és garanciapapír nélkül nem veszünk használt bringát (sem). Kétes eredetből nem vásárolunk!

Új:

Adja a biztonságot, hogy null kilométeres a canga, biztos, hogy nem sérült és biztos, hogy teljesen ép és egyben van. Új vásárlás esetén talán Rád is szabják az üzletben, remélhetőleg minden rendben van vele. Előny, hogy bő a választék, és van megfelelő méretsor. Viszont adott pénzösszegért nem fogsz olyan felszereltséget kapni, mint szeretnél.

De most akkor mégis mennyiért tudok normális bringát venni?!

A gyakorlati tapasztalatom szerint új bringák esetén, hosszú távra tervezve, alapul véve, hogy évente nem csak kétszer vennéd elő, kb 200.000 ft-tól érdemes gondolkodni, felső határ pedig a csillagos ég…

Igen, tudom, hogy ez alatt is bőven lehet bringákat venni, de nekem akkor is ez a gyakorlati tapasztalatom. Ez egy kb árszint, ami alatt sokszor befürödtünk már. Olcsóbb, jónak tűnő vételek tömkelege, amikre a megspórolt összeget ugyanúgy rá kellett később költeni, hogy egy-egy alkatrészt lecseréljünk. Vagy a rendszeres szervizbe járás, hogy ez is csörög, az is zörög, ez is félrement, az is félrement… ésígytovább.

És még bőven lehetne folytatni a sort, de ez is alig fér már fel az internetre. Ha pedig mégis eljutottál eddig az olvasásban és netán további kérdésed lenne, írj bátran: info@mozgunk.hu.

Nincs kerékpárüzletem, sem szervizem, sem kapcsolatom forgalmazóhoz, ezáltal nem fogok konkrét üzletet, sem márkát, sem típus ajánlani. Iránymutatásban talán tudok valamelyest segíteni.

Dávid